Budapest & Kecskemet 2010
Je skoré ráno. Celú noc od nervozity nespím. Počúvam, ako dažďové kvapky narážajú na okno. Tajne dúfam v lepšie počasie a o štvrtej ráno vzdávam všetku snahu o spánok. Vyrážam na vlak, vzduch je svieži a chladný. Všade tma, nikde nikto, iba na stanici čaká niekoľko ľudí na vlak do Bratislavy. Pridávam sa k tejto skupinke. Vlak našťastie nemešká, s klasickým hlukom prichádza o 4:48 a ľudia utekajú od prístrešku do vlaku, aby ich dážď čo najmenej zasiahol. Vlak sa pohol a výlet sa začína.
Na Hlavnej stanici stretávam zvyšnú časť skupiny. Vlak do Budapešte má meškanie, hoci prichádza relatívne "načas", stále stojí a nejako nie a nie sa pohnúť. Nervózne čakáme vo vagóne a dúfame. Vlak nakoniec s 35 minútovým meškaním opúšťa Bratislavu. Pokračuje na Nové Zámky, Štúrovo, Szob, Véc a Budapešť Keleti. Konečná nás víta búrkou a silným dažďom. V dave ľudí nachádzame našich priateľov z Budapešti. Dlho váhame, no nakoniec bežíme v prudkom lejaku k autu. Počas cesty našťastie prestáva pršať, i keď oblaky sa stále zlovestne prevaľujú po oblohe. Prvou zastávkou je múzeum lietadiel pri letisku Ferihegy. Tu trávime veľkú časť dňa, prezeráme si exponáty Il - 18, Tu - 134, Tu - 154, Il - 14, Yak - 40, An - 2, Mi - 2 a iné. Správca síce nepozná inú ako domácu reč, ale nakoniec sa nám podarilo vysvetliť mu, že sa chceme pozrieť v Tu - 154 aj do kokpitu. Ochotne nám ju odomkol a my sa ocitáme na mieste, ktoré dýcha nie veľmi dávnou minulosťou. Veľmi zvláštny pocit, ani som nedúfal, že sa raz ocitnem v kokpite tohoto stroja.
Po ukončení prehliadky prechádzame do letiskového terminálu. Vyhliadka je žiaľ zavretá, tak využívame toto miesto aspoň na provizórny oddych a ja na kúpu pohľadníc :) Po čase ideme opäť von. Tu z parkoviska vidno Boeing 747 Japan Airlines (okrem iných mašín na aprone) a prilietavajúcu prevádzku na dráhu 31L. Väčšinou Wizzair, Easy Jet, Norwegian a general aviation. Po štvrtej hodine sa opäť spúšťa lejak a my utekáme pod prístrešok pred múzeom. Po piatej odchádzame autom do Kecskemétu, kde prespíme. Prvá kapitola dobrodružnej cesty je za nami.
Po nočnej búrke sa na nás ráno v Kecskeméte díva nízka oblačnosť a prízemná hmla. Stále veríme v dobré počasie a vyrážame na letisko autobusom, ktorý ide z centra mesta. Pri pohlade na dlhý rad ľudí pri bráne mi zamrzol úsmev na tvári. Stojíme v rade, ktorá sa kôli bezpečnostným opatreniam hýbe iba pomaličky. Po približne 45 minútach sa konečne dostávame do areálu základne. Rozkladáme základňu, prechádzame pomedzi neuveriteľné množstvo ľudí a fotíme statiku. Zdá sa, že letový program sa začína aj napriek nepriazni počasia.
K plotu nás priláka L - 29 Delfín. Snažím sa fotiť svojím foťákom, no mám obavu že v tomto počasí a vzdialenosti od dráhy fotky nebudú dobré. Skúšam aj digitálny zoom, nakoniec predsalen niektoré vyšli. Po pristátí L - 29 neverím vlastným očiam. Vzlieta F - 18 s bielym krížom na červenom podklade. Nikdy by ma nenapadlo, že ju raz uvidím. Program pokračuje veľmi dobre, nasleduje G - 4 Super Galeb Srbska a po ňom aj skrátené predstravenie Bielo - červených Iskier z Poľska. Na scéne sa objavuje Rumunská Mig - 21 a počas jej predstavenia sa konečne objavuje slnko. Zdá sa, že počasie sa nakláňa na našu stranu. V slnečných lúčoch sledujeme Spartan a jeho neuveriteľné kúsky, následne so zatajeným dychom obriu C - 17 ktorá priletela zo základne Papa. Po jej vystúpení sa objavuje Mig - 29 SQF a predvádza veľmi kvalitné vystúpenie, ktoré sa mi zdá ešte lepšie ako to na NLD v Piešťanoch. Po ňom prichádza opäť skupinové vystúpenie Patrouille de Suisse. Nasleduje AMX, ktoré som ešte nikdy nevidel, F - 16 Orange a Wings of Storm z Chorvátska. Španielsky temperament predvádza F - 18 a po nej opäť prichádza niečo, čo som ešte nevidel - Rafale. Ten vo mne vyvolal dojem najlepšej sólo ukážky, aká tu bola a tento dojem som si zachoval až do konca programu. Prichádzajú hviezdy, Turkish stars s úžasným komentátorom, ktorý spravil z predstavenia skutočnú šou. Opäť mám veľmi pozitívny dojmy. Na scéne sa objavuje ďaľšia F - 16, Mirage F1 ktorý som tiež ešte nevidel a zlatý klinec programu - Frecce Tricolori. Po nich lieta ešte domáce letectvo s Gripenmi, Mig - 29 a neskôr DC - 3. Škoda Breitling Jet teamu, ktorý síce priletel, ale do vzduchu sa nedostal a rovnako škoda DC - 4, s ktorou nevedno čo je.
Môj subjektívny názor by medzi TOP sólo vystúpenia zaradil Rafale (FR), Mig - 21 (Rumunsko), Mig - 29 (SR) a F - 18 (Švajčiarko). Zo skupín ma oslovili Patrouille de Suisse a hlavne Turkish Stars. Avšak jedná sa iba a iba o môj názor :) Po leteckom dni sme v Kecskeméte ešte jednu noc prespali, v noci bola krásna jasná obloha a plno hviezd na nej (i keď nie tých z Turecka ako hovoril komentátor Turkish Stars :). V Nedeľu ráno nás známi odviezli do Budapešti na Keleti a o 9:28 sme stihli vlak do Bratislavy. Vyčerpávajúci výlet sa skončil.
Záverom, ak človek chce vidieť niečo kvalitné, musí asi ísť na letecký deň do zahraničia. NLD mali tento rok slabší program ako minule, ochudobnený hlavne o skupiny. CIAF mi už niekoľko rokov pripadá, že patrí medzi menšie letecké dni, na ktorých sa rok čo rok opakuje to isté. Kecskémet mi pripomenul moje detské roky, kedy som navštevoval SIADy. Ich atmosféra je nezabudnuteľná a až tu som ju opäť pocítil. Držím organizátorom palce, aby sa im aj budúci rok podarilo prilákať tak vela zaujímavých strojov a akrobatických skupín.
Ďakujem našim známym z Maďarska, že nám pomohli s dopravou a umožnili prespať v Kecskeméte, rovnako ďakujem Peťovi a Tomášovi za účasť. Vidíme sa nabudúce :)
by Majky